Sökmotoroptimera din blogg

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att genom olika metoder göra din blogg extra synlig på sökmotorer. Detta gäller främst Google eftersom det är den överlägset mest använda sökmotorn i Sverige. sökmotoroptimering delas in i två huvudkategorier; on-page och off-page. On-page är den optimering du gör lokalt på bloggen i form av bl.a. rubriker, texter och interna länkar. Off-page är den optimering som du gör utanför bloggen. Till största del handlar det om att få andra att länka till din blogg, vilket gör att Google ser den som mer populär. Förenklar kan man säga att varje länk till din blogg motsvarar en poäng, och den med flest poäng hamnar högst upp i sökresultatet på relevanta sökord eller sökfraser.

Sökmotoroptimering

Det helt klart bästa ut ett SEO-perspektiv är att köra en egen installation av t.ex. Wordpress på ett eget domännamn. Då har du full kontroll över såväl den bakomliggande koden som hur URL-strukturen för din blogg ser ut. Detta är viktiga detaljer när det kommer till onpage-optimering. Många bloggtjänster och bloggverktyg använder felaktiga HTML-taggar för rubriker vilket gör att dina sökord inte får den styrka som de borde ha. När det gäller URL-struktur är det generellt bättre ställt bland bloggtjänsterna. Metrobloggen skiljer ut sig genom att ha helt värdelösa URL:er som inte innehåller några sökord, utan endast ID-nummer för varje bloggpost.

För att använda en egen installation av Wordpress bloggverktyg krävs att du hyr in dig på något webbhotell. Genom webbhotellet kan du även registrera ett domännamn som du sedan knyter till det webbutrymme som webbhotellen tillhandahåller. Exempel på webbhotell är Binero, theCloudhost, Loopia, One.com och Surftown. Här hittar du även en lista på bra webbhotell.

Rubriker

Rubrikerna till dina blogginlägg ska både vara beskrivande och innehålla relevanta nyckelord. Nyckelorden ska vara relevanta för den text som finns i det specifika blogginlägget, inte för inriktningen på bloggen som helhet. Rubrikens nyckelord bör återfinnas i inläggets brödtext för att ge dem extra relevans.

Texter

För din sökmotoroptimering är det bra med innehållsrika blogginlägg. Det optimala är om de består av mer än 500 ord, men så länge det är mer än 250 ord så är det ändå bra. Anledningen till att det ska vara många ord i blogginlägg är att Google gillar att indexera text, och om blogginlägget är för sparsamt skrivet finns risken att Google väljer att inte indexera det alls. Med en längre text är det också lättare att på ett naturligt sätt få med dina sökord flera gånger. De nyckelord som finns i texten bör du även göra i fet eller kursiv stil för att visa både besökare och Google att dessa ord är extra relevanta för den aktuella texten.

Interna länkar

Interna länkar är sådana som är placerade på diin blogg och pekar till en annan sida på bloggen. Google värderar inlänkar, dock inte lika högt som länkar som kommer från andra bloggar eller webbplatser. Hur dessa är utformade har betydelse för din sökmotoroptimering, trots den lägre värderingen är det dock inte anledning nog att strunta i dem. Om du skriver ett inlägg där innehållet liknar, eller berör, ett tidigare inlägg bör du med fördel länka till det äldre inlägget. Den länkade texten bör dessutomm innehålla nyckelord som är relevanta för det inlägget du länkar till.

Utöver de positiva effekterna detta har för din placering på Google, så har det också fördelen att dina läsare hittar vidare till andra inlägg på din blogg.

Länkar (inlänkar)

Att få andra bloggare att länka till dig är viktigt för din synlighet på Google. När de länkar till dig är det även bra om den länkade texten innehåller nyckelord som är relevanta för din blogg. Om du har en blogg som handlar om hundar så kan t.ex. nyckelordet "hundblogg" eller nyckelfrasen "blogg om hundar" vara relevanta för dig.

Genom att kommentera andras blogginlägg har du ofta möjligheten att unterteckna med en länk till din egen blogg. Detta kan vara ett bra sätt att skaffa inlänkar. Tänk dock på att skriva kommentarer som tillför något. Inget spammande med andra ord!