Inlänkar i sökmotoroptimeringssyfte

Inlänkar är mycket viktigt för sökmotoroptimeringen av din blogg. Det handlar inte bara om att skaffa så många inlänkar som möjligt utan de ska även vara relevanta och korrekt utformade med dina sökord m.m. Här får du massor information som är nödvändig för att bygga länkar på ett bra sätt.

Länkarnas utseende

Länkar till din blogg ska framförallt innehålla relevanta sökord (nyckelord) för din blogg eller det specifika inlägget som länkas. Dessa ska finnas i den klickbara (länkade) texten. För att få in ytterligare sökord så kan du lägga till ett title-attribut i länkkoden. Texten i title-attributet visas när besökaren håller muspekaren över länken. Texten i title-attributet bör vara längre och mer beskrivande än den länkade texten.

Vill du länka till en sida utan att ge värde åt den på Google ska du använda rel-attributet med texten NoFollow. Detta bör du dock endast göra när du länkar till direkta konkurrenter som du inte vill ge länkstyrka eller om du länkar till en sajt som Google kan se som olämplig eller skum. Även affiliatelänkar bör vara av typen NoFollow.

En bra utformad länk till din blogg:

<a href="http://www.dinblogg.se" title="Title-text med mer utförlig information om det länkade innehållet">Länkad text med sökord</a>

En länk med NoFollow:

<a href="http://www.webbplats.se" rel="nofollow">Länk till annan webbplats</a>

NoFollow-länkar

Länkar med attributnamnet NoFollow är dåliga ur ett SEO-perspektiv. Genom detta attributnamn talar man om för Google att den länkade bloggen/webbplatsen inte ska ges något värde. Detta länkar gynnar med andra ord inte din bloggs position på Google.

När du är på jakt efter inlänkar i syfte att påverka positionen på Google ska du undvika NoFollow-länkar. Denna typ av länkar är vanliga i kommentarer på bloggar samt på bloggportaler som Nyligen.se. Anledningen till att bloggportalerna använder detta attributnamn beror anntagligen på att dem är rädda för att ge värde åt något som Google kan uppfatta som olämpligt. Eftersom det ofta är omöjligt att manuellt kontrollera alla bloggar så väljer dem att inte ge värde åt någon.

Bloggar som ligger på t.ex. Blogg.se ger dig en riktig, NoFollow-fri, länk i samband med din kommentar. Genom att du själv tar bort NoFollow på dina kommentarslänkar kan du visa vägen för andra som följer efter. Att ge en riktig NoFollow-fri länk tillbaka som tack för en kommentar är ett bra sätt att belöna dina läsare som själva bloggar. Har du inte kontroll över hur länkarna i kommentarerna på din blogg ser ut så tycker jag du ska kontakta din bloggtjänst och uppmana dem att ta bort NoFollow från kommentarslänkarna.

Arrangerade länkar

Inlänkar

Arrangerade länkar är sådana som du är med och skapar på andra bloggar och webbplatser. Ofta har man kontakt med en annan bloggare eller webbplatsinnehavare och kommer överrens om hur varandras länkar ska vara utformade. Man kommer överrens om vilken länktext som ska användassamt var länken ska vara placerad för att ge bästa effekt. Det är dessa arrangerade länkar som menas när man pratar om att bygga länkar eller göra ett strukturerat länkbygge.

Utöver att utforma länkarna till din sajt som beskrivs här ovanför bör de även placeras i ett relevant sammanhang. Om din blogg handlar om hundar, så bör du bli länkad från sajter eller bloggar som handlar om hundar. Google tittar på hur relevanta länkarna är och tilldelar länken högre värde om den kommer från en sajt/blogg med ett innehåll som är relaterat till det på din blogg.

Pagerank har också betydelse även om den inte är lika viktig som förr. Numera anses relaterat innehåll vara viktigare än hög pagerank. Pagerank kan man dock se som ett mått på trust (trovärdighet). En sajt med hög pagerank anses av Google ofta vara trovärdigare. Detta gör att en länk från en sådan sajt värderas högre.

För absolut bästa effekt bör du försöka skaffa inlänkar från sidor med relaterat innehåll, som ligger på sajter/domäner med hög pagerank. Dessutom ska du utforma dina länkar som beskrivits ovan.

Naturliga länkar

Naturliga länkar är sådana som du inte på något sätt är inblandad i utan skapas frivilligt av bloggare eller webbplatsägare eftersom de gillar din blogg som helhet eller ett specifikt inlägg. Även om du inte är med och arrangerar länken så kan du försöka påverka hur den kommer att se ut.

Genom att använda sig av omskrivna URL:er i din blogg så ökar du chansen att få med dina sökord i länktexten.

En omskriven URL (adress) ser ut såhär:

http://www.dinblogg.se/katter-ar-battre-an-hundar/

En ej omskriven URL ser ut såhär:

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.101343688

Som du ser så innehåller den omskrivna URL:en relevanta sökord hämtade från blogginläggets rubrik. Detta gör att Google får meningsfulla ord att värdera istället för ett intetsägande ID-nummer till inlägget.

Hur påverkar då detta länktexterna i länkarna till din blogg eller dina blogginlägg? Jo, många som länkar till någon annans blogginlägg använder helt enkelt URL:en som länktext. Och i detta fall har du gjort så att den innehåller relevanta sökord.